Fatma Dhaoui

Informations générales

Fatma Dhaoui
Grade

Doctorant

Biographie courte

PhD supervisor : Nadia Ben Azzouna | SMARTLab

Doctorante en troisième année en informatique, je mène des recherches sur la modélisation prédictive de l’abandon scolaire à l’aide de l’intelligence artificielle dans les contextes éducatifs. Egalement enseignante en secondaire depuis 2006.

Publications

  • 2025
    Fatma Dhaoui, Kalthoum Rezgui, Nadia Ben Azzouna

    Explaining MOOC Dropout Prediction Using ML and DL Models: An Empirical Study on the KDDCup 2015 Dataset

    L’étude vise à prédire les abandons dans les MOOCs en comparant des modèles d’apprentissage automatique (ML) et d’apprentissage profond (DL), tout en intégrant des techniques d’explicabilité (XAI) pour comprendre les comportements des apprenants., 2025

    Résumé

    Massive Open Online Courses (MOOCs) face high
    dropout rates, often exceeding 80%, undermining their educational
    potential. This study presents a comparative evaluation
    of Machine Learning (ML) and Deep Learning (DL) models for
    early dropout prediction using the KDDCup2015 dataset, with a
    dual focus on predictive performance and model interpretability
    through eXplainable AI (XAI) techniques. Among traditional
    ML models, the Decision Tree (DT) achieves the highest
    performance (90.18% AUC-PR by Week 4), outperforming
    Logistic Regression (LR) and Support Vector Machine (SVM).
    In the ensemble category, AdaBoost leads with 90.35% AUCPR.
    The hybrid CNN-LSTM outperforms standalone CNN and
    LSTM models, reaching up to 93,76% AUC-PR. XAI analysis
    reveals that frequent platform access, navigation patterns and
    problem solving activities are key predictors of dropout. These
    insights support early interpretable interventions to improve
    learner retention while maintaining model transparency.